LinkedIn er et professionelt socialt medie, der bliver benyttet i arbejdsøjemed, og det er derfor også et værktøj, der kan tages i brug, når man arbejder med online reputation management. LinkedIn handler om at skabe forbindelser til sit professionelle netværk, og det er derfor vigtigt, at man også fremstår professionelt over for sine forbindelser på LinkedIn.

Du kender det måske selv. Du søger efter et navn på Facebook, hvis du lige skal have genopfrisket personens udseende. Det samme vil dine forbindelser på LinkedIn gøre – både på det sociale medie, men i høj grad også på Google. Det kan være kunder, kollegaer eller potentielle arbejdsgivere, der vil vide mere om dig.

På LinkedIn bestemmer du helt selv, hvad du vil vise frem til omverdenen, og det er netop derfor, at det er fordelagtigt, at det netop er din LinkedIn profil, der har en af topplaceringerne i søgemaskinerne, når der søges på netop dit navn.

Anbefalinger giver troværdighed

Anbefalinger

Mange brugere på LinkedIn bruger ikke alle de faciliteter, som faktisk er mulige at benytte på mediet. På LinkedIn kan man give andre brugere tilladelse til at give anbefalinger og anerkende dig inden for specifikke arbejdsområder.

Anbefalinger er et afgørende element, når man arbejder med online reputation management på LinkedIn. Det er nemlig også et proaktivt stykke arbejde. I takt med, at man får opbygget anerkendelser og anbefalinger, vil en enkel dårlig anbefaling nemlig hurtigt falme i mængden af de gode.

Gode anbefalinger fra kunder, leverandører, kollegaer og ledere giver troværdighed, når dine professionelle forbindelser vil søge viden om dig. Det er helt normalt at bede om en anmeldelse eller to, og det giver dig et forspring i fremtiden.

Brug også søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering

Endeligt kan man også arbejde med søgemaskineoptimering på LinkedIn. Søgemaskineoptimering er en naturlig del af online reputation management, når det handler om at få de positive historier og omtaler til at fylde mere i søgemaskinerne end de negative.

Det er, som nævnt tidligere, vigtigt, at det er din LinkedIn, der bliver fundet, når fremtidige arbejdsgivere, kollegaer eller kunder søger på dit navn. Når man arbejder med søgemaskineoptimering, får man muligheden for at booste LinkedIn profilens placering i søgemaskinerne, så det er en side, du selv styrer, der er synlig, når der søges på netop dit navn.

Hos OnlineSynlighed.dk har vi flere års erfaring med at få specifikke sider til tops i søgemaskinernes resultater. Helt konkret handler det om, at du linker til profilen. Det kan være, at man på din arbejdsplads har en medarbejderside, hvor de besøgende kan finde nogle generelle informationer om dig. Det kan være telefonnummer og mailadresse, og her kan der altså linkes til din LinkedIn profil og andre profiler på sociale medier. De mest brugte sociale medier i professionelle sammenhænge er Facebook og LinkedIn, men det afhænger naturligvis er branche og profession. Hvis du arbejder med noget kreativt, kan Printerist og Instagram også være gode muligheder. Det handler om at linke til de platforme, der giver dig positiv omtale – det er nemlig dem, der er værd at promovere.

Før din profil på LinkedIn kommer i toppen af søgeresultaterne, er det vigtigt, at den er knivskarp. Vi kan rådgive dig i, hvordan du præsenterer dig selv bedst muligt på LinkedIn og samtidig give dig gode råd til, hvordan du bliver eksponeret. Personlig branding er altafgørende, hvis man har med salg at gøre – og det er lige præcis det, som en god LinkedIn profil kan give dig i sidste ende: et bredt netværk og flere salg.

Benyt kontaktformularen til højre for artiklen og hør nærmere om, hvad vi kan gøre for dig og din tilstedeværelse på LinkedIn. Du kan også kontakte os på mail@onlinesynlighed.dk eller ringe på tlf.: 70 13 63 23.

 

 

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende online reputation management. John er desuden etisk hacker og ekspert i forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed.