Alt for mange bruger kun online reputation management, når den dårlige omtale eller shitstormen har ramt, men det er altså ikke godt og effektivt online reputation management. Arbejdet med ORM skal nemlig gøres proaktivt, så man sikrer sig, at man står stærkt, når den dårlige omtale melder sin ankomst – og i mange tilfælde er det altså ikke et spørgsmål om den overhovedet rammer, men i stedet hvornår det sker.

Uanset om den dårlige omtale er berettiget eller ikke, så ser det altså ikke godt ud, når potentielle kunder med en enkel Google-søgning, kan finde frem til flere artikler, indlæg eller anmeldelser, der taler negativt om din virksomhed.

Heldigvis indførte Google tilbage i 2014 den såkaldte ’right to be forgotten’-funktion, som giver muligheden for redning i Googles søgeresultater. Dårlig omtale fylder dog som regel meget mere end Googles søgeresultater, så online reputation management bliver altså ikke overflødig blot på grund af denne funktion.

Få det gode til at shine

God omtale skal shine

Det er dog ikke kun de mange andre kanaler til dårlig omtale, der gør, at Googles funktion ikke virker alene. Det er nemlig kun cirka halvdelen af alle forespørgslerne på at blive glemt, som søgemaskinegiganten rent faktisk godkender. Man er altså på ingen måde garanteret at blive glemt af Google.

I de fleste tilfælde er det desuden bedst at få det gode til at fylde mere – uden at fjerne den dårlige omtale. Ved at benytte søgemaskineoptimering som et led i arbejdet med online reputation management kan man sikre sig, at de gode historier og den positive omtale fylder mere, og er placeret over de mere negative indlæg, artikler og historier.

Arbejdet med søgemaskineoptimering og online reputation management kræver tålmodighed. Det er en lang proces, men i sidste ende sikrer du dig, at de gode historier er tydelige først – og måske bliver de negative historier slet ikke opdaget af dine potentielle kunder, samarbejdspartnere eller fremtidige medarbejdere – der er nemlig ikke mange, der klikker sig om på side to i Google søgeresultater.

Brug SEO til at arbejde proaktivt med ORM

Brug seo til at arbejde med god omtale

At arbejde proaktivt med online reputation management betyder, at man skal sikre sig at stå stærkt i tilfælde af en shitstorm. Det kan være, at man har fokus på at indsamle så mange gode anmeldelser som muligt. Det kan man gøre ved at opfordre kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere til at omtale og anmelde på både sociale medier, på søgemaskinerne eller på virksomhedens hjemmeside.

Det er dog ikke kun gennem anmeldelser, at man kan arbejde proaktivt med online reputation management. Søgemaskineoptimering kan nemlig også indgå som et vigtigt element i det proaktive arbejde, og da tålmodighed er en dyd i forbindelse med SEO, er det altså ekstra vigtigt at sætte ind hurtigt og på den måde være proaktive. Hos OnlineSynlighed.dk kan vi rådgive dig i, hvilke konkrete elementer du skal fokusere på, så du står stærkt, hvis dårlig omtale rammer dig eller din virksomhed.

Arbejdet med SEO som et led i ORM kræver nemlig godt indhold, relevante links og en masse forbedringer og optimeringer på hjemmesiden, så det netop er de gode historier, man gerne vil vise frem, der fylder mest, og er øverst i søgeresultaterne – vigtigst af alt.

Vil du være godt forberedt? Så start arbejdet med online reputation management nu? Kontakt os og hør nærmere om dine muligheder.

Navn *

E-mail *

Telefon *

Virksomhed *

Din besked

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende online reputation management. John er desuden etisk hacker og ekspert i forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed.