Selvom det gamle udtryk siger noget andet, så er det noget vrøvl, at dårlig omtale skulle være bedre end ingen. Det bunder naturligvis i tanken om, at al omtale i udgangspunktet er værd at samle på, og at den dårlige derfor også hjælper med at udbrede kendskabet til dig eller din virksomhed.

Denne del er også rigtig. For dårlig omtale skaber uden tvivl opmærksomhed omkring din virksomhed. Men det er forfejlet at tro, at det er bedre end ingen omtale, selvom det naturligvis heller ikke er særlig givende at blive overset.

Det handler i stedet om at skabe positiv omtale, hvilket alle virksomheder forsøger på. Men nogle gange går det galt, og det er ikke altid noget, som virksomhederne kan gøre for. Men det vil altid være noget, som man kan gøre noget ved.

Dårlig oplevelse = Dårlig anmeldelse

En af de helt store udfordringer for moderne virksomheder er de sociale medier, og de muligheder de fører med sig. Det kan nemlig være tæt på umuligt at styre, hvis en kunde pludselig er utilfreds og spreder sin vrede online. Det sker oftere og oftere, og det er der flere årsager til.

En af dem er uden tvivl, at det er nemt. Hvis man virkelig føler sig uretfærdigt behandlet, så vil man gøre alt, hvad man kan, for at udstille dem, der har været uretfærdig overfor en. Og på de sociale medier er der virkelig ikke langt fra tanke til handling.

Det betyder også, at det første folk tænker, hvis de bliver behandlet dårligt, er at gå på de sociale medier og beklage sig. Derfor er det heller ikke ualmindeligt at se, at steder, som man normalt vil mene, har et ret godt omdømme, har mange dårlige anmeldelser online. Simpelthen fordi folk er mere tilbøjelige til at råbe højt, hvis de er utilfredse.

Den helst store udfordringer ligger derfor i at sørge for, at der også komme gode anmeldelser. For det er langt fra ligeså naturligt at anmelde en virksomhed positivt, hvis man blot har fået den behandling man forventede.

Hvordan vender du den negative omtale?

Daarlig god omtale

Hvis din virksomhed bøvler med en række dårlige anmeldelser, som I følger er uberettiget, har I sikkert grublet over, hvordan I kommer problemet til livs. Det er svært at give ét svar på, hvordan du bedst muligt håndterer situationen, fordi konflikterne kan skyldes mange forskellige ting. Dog er der nogle forskellige ting, man kan overveje.

Svar på dine klager

En af dem er at svare på de negative kommentarer og anmeldelser. På den måde viser du både anmelderen, men endnu vigtigere alle andre, at du tager kritikken alvorligt og forsøger at gøre noget ved den. Her kan et andet gammelt ordsprog om, at kunden altid har ret, være en fin rettesnor, medmindre man tydeligt kan bevise, at kunden ikke har ret. For ellers bliver det hurtigt ord mod ord, hvilket ikke er en favorabel situation.

Hvordan du vælger at svare er dog en hel religion for sig selv. For mens nogle mener, at det bedste er at behandle kunderne, som man ville gøre i en almindelig mail, tager andre nogle lidt mere risikable metoder i brug. Det skaber med jævne mellemrum opmærksomhed på diverse store virksomheder, fordi deres Community Manager enten har svaret kækt og fået opbakning, eller har været lille lovligt frisk og dermed har sat virksomheden i et dårligt lys.

Få den positive feedback

En anden mulighed er at forsøge at skrabe positive anmeldelser til sig. For hvis du kan få en masse positive tilkendegivelser, vil de negative fylde mindre og dine kunder vil være mere tilbøjelige til at tro, at din virksomhed er god nok.

Generelt handler online reputation management om at sørge for, at de positive historier er dominerende, når folk søger oplysninger om din virksomhed online. Her er der ingen quick fixes. Til gengæld kan man gøre en masse ting forebyggende, så man er godt rustet til en eventuel shitstorm.

Hvis du vil vide mere om, hvad du kan gøre for at opnå positive anmelder, eller hvordan du laver en effektiv forebyggende indsats, så kontakt os, så hjælper vi dig godt videre.

John Nielsen