Når du navigerer rundt på denne side, vil du opleve, at proaktivt er et ord, der går igen rigtig mange gange. Det er nemlig vigtigt at være forberedt på dårlig omtale, så man sikrer sig, at man står stærkt i tilfælde af en shitstorm.

Nogle gange rammer den dårlige omtale dog alligevel virksomheder, der ikke har forberedt sig det mindste på det, og heldigvis er der også noget at gøre i disse situationer. Det værste man kan gøre som virksomhed er faktisk blot at se til. Hvis man vil den dårlige omtale til livs kræver det handling og rådgivning af professionelle.

Hos OnlineSynlighed.dk kan vi rådgive dig om, hvordan du skal håndtere negativ omtale. Vores fokuspunkter ligger både på det kommunikative og det tekniske, og du er på den måde sikret, at du får alle muligheder præsenteret.

Online (krise)kommunikation

krisekommunikation

Kommunikation er et centralt element i arbejdet med online reputation management. Hvordan vi kommunikerer til vores kunder på sociale medier er ikke blot afgørende for den enkelte kunde. Det kan nemlig også få betydning for fremtidige samarbejdspartnere samt nuværende og potentielle kunder.

Som virksomhed er det afgørende, at man ikke puster til gløderne. I stedet skal man altid være løsningsorienteret og opfordre til at holde en sober tone. Når man kommunikerer med kunder, der har haft en dårlig oplevelse, vil det i de fleste tilfælde være til offentligt skue, hvilket man altid skal have med i sine tanker.

Vi har rådgivet mange virksomheder i online kommunikation, og vi ved derfor hvilke konkrete værktøjer, man skal tage i brug, hvis man modtaget dårlig omtale fra utilfredse kunder. Vi agerer desuden Community Manager for en lang række af vores kunder, hvilket giver os muligheden for at svare på vegne af dig eller din virksomhed, så vi sammen sikrer os, at få dårlige anmeldelser ikke ender ud i en shitstorm.

Fyld side 1 med dine bedste historier

Den anden del vi ofte tager fat i, når vi rådgiver virksomheder, der er blevet udsat for dårlig omtale, er søgemaskineoptimering. Det er de færreste brugere, der klikker sig om på side 2, når de søger i søgemaskiner som for eksempel Google.

Formålet med SEO-indsatsen er derfor, at alle din eller din virksomheds gode historier skal pryde side 1 på de i forvejen identificerede primære søgeord. Det er svært at fjerne den dårlige omtale fuldstændigt, men hvis vi får de gode historier i tops, bliver det sværere at finde de negative for potentielle kunder.

Endeligt har Google også funktionen right to be forgotten eller på dansk – retten til at blive glemt. Her får brugerne muligheden for at anmode om at få specifikke sider fjernet fra Googles søgeresultater. Det kræver dog blandt andet, at siderne er forældede og dermed ikke længere relevante for brugerne.

Der er altså noget at gøre, hvis den dårlige omtale rammer dig, men vi anbefaler naturligvis en forebyggende indsats, som får din virksomheds brand til at stå knivskarpt – også online.

John Nielsen